مایداس | Midas

در دهه ۱۳۵۰ شمسی ” خیابان Stanhope ” انفجار استعداد موسیقی در Beatlemania در بریتانیا در سال ۱۳۳۹ شمسی موجب ایجاد یک صنعت نوآورانه موسیقی نوین شد و به عنوان صعود از دهه ۱۳۴۰ شمسی به دهه ۱۳۵۰ شمسی تلقی می شود. در سال ۱۳۴۹ یک شرکت با نام Midas  در لندن توسط آقایان Jeff Byres و Charles Brook تاسیس و به تولید گیتارهای ترانزیستوری، انواع تقویت کننده صوتی و کابینت بلندگو مشغول شدند.

تاریخچه مایداس

با الهاماتی که به Jeff شد تغییر بزرگی در کسب و کار شرکت بعد از چند سال به ذهن او رسید، فکری که ذهن Jeff  را به خود مشغول کرده بود این بود که چگونه تجهیزات مربوط به کنترل صدای کنسرت های آن زمان را می توان بهبود بخشید و برای ایجاد یک سیستم کامل مدولار تمام حرفه ای شامل بلندگو ها، تقویت کننده ها و میکسرها اقدام نمود. این سیستم شامل قسمتهایی بود که می توان آن را اولین کنسول Midas بهمراه یک میکسر قوی نامید.

سال ۱۳۵۱ شمسی

اولین روزها در استرالیا

در سال ۱۳۵۱ شمسی، در همان زمان که بخشی از شرکت به نام Midas Amplification که تقویت کننده های مخصوص گیتارهای ترانزیستوری را تولید می کرد، برادران Clarke به نام های Philip و Terence در شهر Midlands در انگلستان به کار تولید Car Wash ها و جاروبرقی هایی که با پرداخت پول  بصورت خودکار فعال می شدند، مشغول بودند.

دو برادر استعدادهای متفاوتی داشتند. Phil در زمینه تجارت، یک کارآفرین موفق بود در حالی که Terry مهارت های فنی مختلف و خلاقانه ای داشت و البته یک موسیقیدان با تجربه بود، او در اوایل نیمه ۱۳۴۰ شمسی گیتاریست گروه Clifford در انگلستان بود. سپس هر دو برادر بخش دوم این دهه را در استرالیا گذراندند. در همین زمان بود که Terry با Bruce Brown آشنا شد. Bruce Brown کسی بود که ایده ساخت استودیو های ضبط صدا را مطرح نمود. Terry در خصوص ساخت انواع استودیو ها با Bruce همکاری داشت و از جمله این همکاری ها می توان به ساخت Albert Studio برای گروه موسیقی مشهور AC/DC اشاره نمود. در آن زمان هیچ صنعت صوتی حرفه ای وجود نداشت، بدین معنی که هیچ کدام از تجهیزات – از جمله کنسول و میکسر آن – برای هر استودیویی بصورت مجزا و منحصر بفرد ساخته نمی شد. بنابراین علاوه بر مسئولیت کار روزمره در حفظ و نگهداری تجهیزات مربوط به گروه موسیقی، این مواجهه با فناوری استودیو، Terry را برای تصمیم گیری و سرمایه گذاری های آینده اش بسیار مصمم می کرد.

سال ۱۳۵۳ شمسی

تور گردشی با گروه های موسیقی

پیوندهای جدید در این صنعت منجر به همکاری با شرکت Delicate Productions شد، این شرکت متعلق به گروه موسیقی Supertramp بود و Jeff Byres با این گروه در تور سیاحتی به نام Crime of the Century همراه شد.

تجربه کسب شده در این تور باعث شد که اولین کنسول مایداس با موفقیت بزرگی روبرو شود، یک میکسر مدولار کوچک به نام PR System که اغلب به عنوان PRO4 نامیده می شد. نام این کنسول از نام ماژول ورودی PR 004 که جزو پرچمداران در این رده بود اتخاذ گردید. این کنسول یک پیش تقویت کننده استثنایی برای میکروفون ها بود و اکولایزر با کیفیت بالا را در اختیار کابران قرار می داد.

در سال ۱۳۵۴ شمسی اولین کنسول Midas با صفحه مانیتور اختصاصی برای مشتری هایی همچونClair Brothers Audio ، Elvis Presley، Yes، Billy Joel و The Beach Boys طراحی و تولید شد.

یکی دیگر از نوآوری های کنسول های Midas، سیستم Active Crossover بود (نوعی از مدار فیلتر الکترونیکی است که در طیف وسیعی از برنامه های صوتی مورد استفاده قرار می گیرد تا سیگنال های صوتی را به دو یا چند فرکانس تقسیم کند) که برای سیستم های جدید صوتی در آن زمان در انگلستان فراگیر شده بود.

کنسول های Midas در سال های ۱۳۴۹ شمسی راه خود را به تئاترهای موزیکال بازکردند. دو نفر از مشهورترین و موفق ترین آهنگساز ها و نمایشنامه نویس های انگلیسی در این زمینه به نام های Sir Andrew Lloyd Weber و Sir Tim Rice آهنگ ها و تئاترهایی طراحی کردند و با کمک یک مهندس معروف به نام Abe Jacob به نمایش درآوردند که تنظیمات صوتی و موسیقایی این نمایش ها توسط کنسول های شرکت Midas صورت گرفت و در سراسر جهان با محبوبیت بی نظیری روبرو شد که از جمله این نمایش ها می توان به تئاتر Cats و Evita اشاره نمود.

دهه ۱۳۶۰ شمسی

سال تولد کنسول PRO40

شرکت Midas با سری کنسول های PR 40 که اغلب از آنها PRO40 یاد می شد وارد دهه ۱۳۶۰ شمسی گردید. این نوع از ماژول ها، امکانات بیشتری را فراهم کرده و می توانستند در تولید میکسر کنسول های بزرگتر بکار روند. سری کنسول های PRO40 بسیار موفق و محبوب بودند و خط تولید اصلی شرکت Midas در اوایل دهه ۱۳۶۰ شمسی به این محصول اختصاص یافت.

سال ۱۳۶۵ شمسی

ارتباط با Kidderminster

کنسول های سری XL شرکت مایداس بعنوان پیشرو شناخته می شدند و اولین سری آن در نمایشگاه تخصصی جامعه مهندسین صنایع صوتی در نیویورک در سال ۱۳۶۵ شمسی ارائه شد.

هزینه توسعه کنسول XL برای Midas بسیار زیاد بود و در سال ۱۳۶۶ شمسی شرکت Midas Audio Systems Ltd.  تعطیل و دارایی هایی آن توسط KLARK TEKNIK خریداری شد و ادامه طراحی و تولید کنسول ویژه Midas در شرکت Klark Teknik در شهر Kidderminster در انگلستان انجام پذیرفت.

 

 

سال ۱۳۶۵ شمسی

خریدِ Midas توسط شرکت Klark Teknik

کنسول XL2 خیلی خوب بنظر می آمد و Terry بخوبی می دانست که پرسنل واحد تحقیق و توسعه و منابع مالی که قبلا در شرکت Midas بود، می توانست پروژه های موجود را منتج به موفقیت کند. کنسول XL2 شرکت Midas در سال ۱۳۶۷ شمسی

به بازار عرضه شد که به موفقیت بزرگی دست پیدا کرد.

دستگاه ضبط صوت مدل DN735 برای اولین بار در سال ۱۳۶۸ شمسی معرفی شد.

این محصولِ ابتکاری، یک دستگاه ضبط SSR بود که برای ویرایش صدای استریو بکار می رفت و مخصوص نوار ویدئویی با حافظه سه دقیقه ای که برای آن زمان تکنولوژی پیشرفته ای به حساب می آمد ساخته شده بود و مورد استقبال  شرکت هایی همچون BBC و شرکت های تبلیغاتی قرار گرفت.

دهه ۱۳۷۰ شمسی

مدل XL3 از جدیدترین های Midas

این کنسول جدیدترین تولید Midas بود که باز هم نام این برند را سَرِ زبانها انداخت، XL3 اساساً یک کنسول بهمراه مانیتور بود که ادامه سری XL2 به حساب می آمد اما با نوآوری جدید در مورد فیدرهای VCA ؛ (که روی جلوی شاسی اصلی نصب شده بود) این محصول حتی برای منازل هم کاربرد داشت.

سال ۱۳۷۴ شمسی

مدل XL4 آخرین کنسول آنالوگ

پروژه بعدی XL4 بود که جزء تولیدات پرچمدار تلقی می شد و حرف آخر را در کنسول میکسرهای کنونی می زد که هنوز هم در کنسرت های گروه های مختلف موسیقی به چشم می خورد.

کنسول XL4 با گروه های موسیقی همچون Aerosmith، Bon Jovi، Metallica، The Rolling Stones، Simply Red و بسیاری دیگر از آثار با کیفیت ، در جهان سفر کرد. کنسول های XL4 معیاری برای تولیدات دهه آینده بوجود آوردند. مهندسان فعال در صنعت صدا و صوت از آنچه که آنها توانستند با ترکیبی بی نظیر از عملکرد صوتی XL4 و اتوماسیون جامع حرکتی فیدر به دست آورند، شگفت زده شدند. بسیاری از عناصر این کنسول افسانه ای همچنان در دسترس مهندسان امروزی هستند.

برای اینکه پروژه XL4 به واقعیت بپیوندد، همه منابع و گروه های تحقیق و توسعه بکار گرفته شدند که توانایی ایجاد طرح های جدید برای Klark Teknik را داشتند.

یک راه حل در قالب همکاری بین Kidderminster و تیم تحقیق و توسعه وابسته به آن در شهر Straubing آلمان که مسئولیت تحقیقات شرکت هایی همچون IV Audio، Electro-Voice و Dynacord را داشت شکل گرفت در حالیکه Straubing اجرای طرحهای الکترونیکی، مکانیکی و دیجیتال را هم به عهده داشت، تیم Kidderminster روی طرح های آنالوگ فعالیت داشت که برای عملکرد صحیح محصولات آنها جهت نیل به استانداردهای سطح بالا حیاتی بود.

سال ۱۳۷۵ شمسی

اتصال از نوع آلمانی!

در سال ۱۳۷۵ شمسی تصمیمی مبنی بر تقسیم واحد تحقیقات و توسعه به دو گروه مجزا گرفته شد، یکی برای شرکت  Klark Teknik و یکی برای شرکت مایداس .

سال ۱۳۷۷ شمسی

شرکت Midas کنسول

با این حال، پروژه بعدی که بر موفقیت XL3 و XL4 تأثیر می گذارد، و چندین سال به مایداس تقریبا سلطه تمام عیاری در تجارت تجهیزات مربوط به گروه های موسیقی در کنسرت ها را می داد؛ چیزی نبود جز، سری Heritage

در میان کنسول های Heritage مدل Heritage 3000 به یک استاندارد در صنعت راه اندازی کنسرت ها تبدیل شد و نقطه کانونی همراه با XL4 را برای بیشتر کنسرت های مهم برای دهه های بعدی تشکیل دادند. کنسرت هایی همچون Bon Jovi، Alanis Morrisette، AC / DC، Coldplay، Kid Rock، Metallica، Alicia Keys، Foo Fighters، Christina Aguilera, Sir Paul McCartney and Pearl Jam

سال ۱۳۸۱ شمسی

سری Legend اولین کنسول ” سه منظوره ” در جهان!

شرکت مایداس با سریLegend 3000  که جدیدترین و نوآورانه ترین کنسولی بود که تا آن زمان ساخته شده در Kidderminster مشغول نهایی کردن این محصول بود و آنرا در سال ۱۳۸۱ شمسی روانه بازار کرد و این در حالی  بود  که این کنسول هم برای امکان کوچک و هم برای گروه های موسیقی معمولی مناسب بود و در عین حال، مانیتور همگام سازی را کنترل می کرد. این کنسول دارای دو مجموعه فیدر در هر کانال بود که امکان هماهنگ سازی همزمان برای هر دو کانال از یک کنسول مُیسر می کرد – به همین دلیل آن را به عنوان اولین میکسر کنسول ” سه منظوره ” نامگذاری کردند.

این نوع آوری موجب راهیابی مقتدرانه شرکت Midas به دهه بعدی شد.

 

سال ۱۳۸۲ شمسی

صبح دم دیجیتالی!

شرکت Midas یک تیم کوچک از مهندسین سابق واحد تحقیق و توسعه شرکت Amek را استخدام کرد تا هسته تیم جدید طراحی کنسول دیجیتال خود را تشکیل دهد. کار این تیم از یک دفتر کوچک در ساختمان Empress به یک ساختمان با شکوه در Manchester منتقل شد. این تیم، که توسط کارکنان واحد تحقیق و توسعه در Kidderminster تکمیل شده است، مسئولیت طراحی سخت افزار و DSP، مدار آنالوگ و توسعه رابط کاربری آنرا بعهده داشت.

استراتژی ورود شرکت مایداس به قلمرو دیجیتال، صرفا تولید یک میکسر کنسول نبود، بلکه یک سکوی پرتاب در این تکنولوژی ایجاد کرد که از طریق آن بتواند تمام بخشهای بازار را اداره کند.

سال ۱۳۸۳ شمسی

روایت دو شهر!

شرکت مایداس همچنان جهت توسعه کنسول های آنالوگ درطول زمان به حرکت خود ادامه داد.

کنسول VERONA 8-bus در سال ۱۳۸۳ شمسی عرضه شد و کنسول SIENA بهمراه مانیتور در اواخر سال بعد وارد بازار گردید. در کنار این تولیدات،شرکت Midas همچنان به توسعه کنسول Legend 3000 مشغول بود.

سال ۱۳۸۵ شمسی

شرکتMidas ، تمام دیجیتالی می شود!

سیستم کنفرانس دیجیتال MIDAS XL8 Live Performance در نمایشگاه فرانکفورت Pro Light + Sound در سال ۱۳۸۵ شمسی تحسین همگان را برانگیخت. در مجموع سه کنسول در این نمایشگاه معرفی شد، دو کنسول در غرفه و یکی در چادر عظیمی که در فضای باز بر پا شده بود قرا داشت، کنسول XL8 به معنای واقعی کلمه مورد توجه همه قرار گرفت.

کنسول XL8 یک سیستم قدرتمند است. قسمت کنترل کننده دستگاه دارای پنج مانیتور جداگانه است که همگی در نور روز و نورمستقیم براحتی قابل مشاهده هستند.

کنسول XL8 در بسیاری از تورها و رویدادهای پرطرفدار مورد استفاده قرار گرفته است، یکی از برجسته ترین رویدادها در دی ماه ۱۳۸۶ شمسی هنگامی که Led Zeppelin برای کنسرت Ahmet Ertegun در O2 Arena در لندن برگزار می شد اتفاق افتاد. بعدها یک نسخه DVD از این مراسم به نام “Celebration Day” تهیه شد و در اختیار دوستداران قرار گرفت. از دیگر رویدادها می توان به “مراسم جایزه صلح نوبل”، “مسابقه یوروویژن”، “جوایز بریتانیا” و “کنسرت جشن الماس ملکه” اشاره نمود.

سال ۱۳۸۷ شمسی

سری Pro تولدی دوباره برای عصردیجیتال

کنسول XL8 با قاطعیت در بالاترین سطح بازار قرار داشت و تیم توسعه کنسول دیجیتال تا دو سال تمرکز خود را بر روی مرحله بعدی توسعه قرار داد، تا حدی که تکنولوژی XL8 را در حد یک “اسباب بازی” ساده سازی نمود!

سیستم صوتی پخش زنده به نام PRO6 ، که در مهر ماه ۱۳۸۷ شمسی در PLASA عرضه شد، کنسرت تورهای اصلی در بازار که در طول دهه قبل توسط سری HERITAGE تحت سلطه قرار گرفته بودند را هدف قرار داد.

نامگذاری این محصول، کنسول های Pro4 و Pro40 که در نسل های قبلی عرضه شده بودند را یادآوری می کرد.

سال ۱۳۸۸ شمسی

همبستگی با شرکت MUSIC Tribe

در دی ماه سال ۱۳۸۸ شمسی شاهد اتحاد و همبستگی بین نام های تجاری Midas و Klark Teknik ازیک سو و نام تجاری MUSIC Tribe از شرکت Bosch هستیم.

به آسانی مشخص شد که این یک رابطه فوق العاده قوی بود، زیرا MIDAS و KLARK TEKNIK نه تنها میراث نام تجاری خود بلکه تجربه عملکرد در سطح بالای صنعت صدا را زنده می کردند و از طرفی صاحب مالکیت معنوی بودند که همه می توانستند از آن بهره مند شوند.

یک تیم اختصاصی از مهندسین بریتانیایی در حال حاضر هسته شرکت های MIDAS و KLARK TEKNIK را در MUSIC Tribe City تشکیل می دهند که مرکز تولید این شرکت بوده و در شهر Zhongshan استان Guangdong قرار گرفته است، جایی که همه ۳۰۰۰ کارمند و کارگر این شرکت به آنجا “خانه” می گویند.

شرکت MUSIC Tribe در عوض بیش از ۲۰ میلیون دلار در یک مرکز تولید اختصاصی برای MIDAS و KLARK TEKNIK سرمایه گذاری کرده است و دارای تکنولوژی بسیار پیشرفته ای می باشد.

MUSIC Tribe City مقیاس قدرت تولیدی را ارائه می دهد که قبلا هر کدام از شرکت های MIDAS و KLARK TEKNIK به تنهایی فقط آروزی آن را در سر داشتند.

سال ۱۳۹۰ شمسی

توسعه سری Pro

با سرمایه گذاری قابل توجه جدید در MIDAS و KLARK TEKNIK، شرکت با مهندسین بیشتر در طبقات دیگر در محل پارک شهر گسترش یافت.

در خلال این زمان که رکود اقتصادی سراسر جهان را در بر گرفته بود، صنعت صدا و موسیقی بدلیل سودآوری که داشت خیلی مورد توجه قرار گرفته بود.

کنسول های PRO2 و PRO2C که در نمایشگاه PLASA در سال ۱۳۹۰ شمسی معرفی شده اند دارای صفحه نمایش قابل مشاهده در نور روز و ظرفیت شبکه ۱۶۰ ورودی و ۱۶۰ خروجی است. هر دو کنسول به یک موفقیت فوری و استاندارد در این صنعت تبدیل شدند.

سال ۱۳۹۱ شمسی

پروژه million-cycle MIDAS PRO FADER

یکی از پروژه هایی که شرکت مایداس از امکانات، توان تولیدی و منابع شرکت MUSIC Tribe در جهت تولید آن استفاده کرد million-cycle MIDAS PRO FADER بود که عمدتاً از عمر مفید فیدر های موتورداری که به کنسول های شرکت های رقیب متصل می شوند فراتر رفته است.

سال ۱۳۹۱- مرکز عالی تحقیق و توسعه

در سال ۱۳۹۱ شمسی شرکت MASIC Group که مادر MIDAS است دوباره به Manchester بازگشت و با سرمایه گذاری در مرکز پیشرفته تحقیق و توسعه با وسعت  ۲.۲۳۰ متر مربع فضا با تعداد چشمگیری از مهندسین و متخصصین، تیم مهندسی را گسترش داد.

امروز این محل یک مرکز تحقیق و توسعه پیشرفته با تخصص و تجربه در زمینه سخت افزار و نرم افزار است که زمینه نوآوری         بی نظیر و طراحی محصول را هموار کرده است.

سال ۱۳۹۳ شمسی

آوازه ی Midas & Klark Teknik

بیش از ۴۰ سال است که Midas و Klark Teknik قدرت خود را در نوآوری و رهبری دنیای حرفه ای صنعت صدا، با تولید محصولات بسیار خاص به رُخ همگان کشیده اند.

برگزیده ای از سخنان مدیرعامل شرکت:

” دستاوردهای ما با حمایت بی نظیر همه کارکنان شگفت انگیز ما در طول سال ها امکان پذیر شده است.”

زحمات شما کارکنان باعث شده که نام تجاری Midas و Klark Teknik جهانی شده و به یک استاندارد در این صنعت تبدیل شوند. زحمات شما و قلب و روح شما که در شرکت جاری است در قالب کلمات قابل توصیف نیستند.

ما همچنین از شرکا، مشتریان، مهندسین سیستم های صوتی، موسیقیدانان و دوستان زیادی که بیش از ۴۰ سال از ما حمایت    کرده اند تشکر می کنیم. این یک سفر فوق العاده بوده است که با هم طی کرده ایم و مشتاقانه منتظریم تا ببینیم که ۴۰ سال آینده به کجا خواهیم رسید.

۴.۷/۵ ( ۳ بازدید )